Saraswati home

het huis

de kinderen van Saraswati home

Dit huis is het eerste weeshuis waarbij Stichting Kinderen van de Wereld betrokken raakte. Het werd in 1998 opgericht door Stichting Children’s Homes Dharan en sinds 2006 dragen wij ons steentje bij.

Door de intensieve samenwerking van het Nederlandse en het lokale bestuur heeft dit weeshuis een voorbeeldfunctie gekregen. Zowel de home-moeder als het andere personeel geven de kinderen zoveel liefdevolle aandacht dat dit tehuis voor hen een veilige haven is geworden. De wees- en zwerfkinderen leven hier als in een groot gezin. Daarnaast wordt voor ieder kind een passend scholingstraject gezocht.

De voorlichting die Jacqueline Timmerman gedurende de jaren gaf over hygiëne en opvoeding, heeft bijgedragen aan de verbetering van het leefklimaat van de kinderen.

Onze donaties aan Stichting Children’s Homes Dharan hebben bijgedragen aan de bouw van een nieuwe keuken. We hebben ook een nieuwe waterfilter aangeschaft. Er is een nieuwe slaapzaal voor de meisjes gebouwd en omdat meerdere kinderen een bed moesten delen hebben we voor iedereeen een eigen bed aangeschaft.

Aangezien de keuken van het hoofdgebouw gescheiden is door een ravijn, moesten de kinderen meerdere keren per dag via een drukke onverlichte weg heen en weer tussen de beide gebouwen. Dit leverde een gevaarlijke situatie op. In 2012 hebben we daarom we daarom een overdekte, verlichte brug geschonken die de gebouwen met elkaar verbindt. Omdat het op de brug relatief koel is en er vaak een verkoelend briesje waait is dit de favoriete leer- en speelplek geworden waar iedereen graag vertoeft.

de brug

de slaapzaal

In 2016 hebben we bij de slaapgelegenheid van de meisjes zonnepanelen aangebracht, zodat er verlichting is als ze in het donker naar het toiletgebouw willen gaan.

Verder zorgt onze stichting met enige regelmaat voor nieuwe kleding, voor bad- en linnengoed en voor spelmateriaal.

Lego-Benelux heeft een grote hoeveelheid Lego-speelgoed geschonken, dat verdeeld is over het Saraswati- en Duhabi home.

Met alle kinderen van het Saraswati home hebben wij een hechte band gekregen. Iedere week is er wel een vorm van contact en elk jaar tijdens ons bezoek wordt de onderlinge vriendschap groter.

spelen met lego

gezellig spelen met elkaar