Chadeni

v.l.n.r.: Familyhome-moeder, Chadeni en dochtertje van de home-moeder.

Chadeni is geboren in het dorpje Tulahari, vlakbij de stad Itahari. Haar geboortedatum is onbekend, maar ze vermoedt dat ze nu ongeveer 30 jaar oud is.

Chadeni was vijf jaar toen haar vader overleed, daarna leefde ze samen met haar moeder en oudere broer Ronas. Toen ze negen was verdween moeder plotseling uit haar leven en werd zij huishoudelijk hulpje bij een familie in Itahari. Bij dat gezin bleef ze tot haar achttiende jaar in dienst. Gedurende deze periode kreeg Chadeni echter zoveel last van haar rug, dat medisch ingrijpen noodzakelijk werd.

Ze kwam via het lokale ziekenhuis in aanraking met een Indiase hulporganisatie. Deze zorgde ervoor dat zij in een Indiaas ziekenhuis in India nader onderzocht kon worden. Daar ontdekte men een tumor in haar onderrug. Ze werd geopereerd en liep daarbij een dwarslaesie op, waardoor ze in een rolstoel belandde.

Tijdens het herstel van de operatie ontmoette zij dhr. Bhim Rai, die samenwerkte met het Indiase hulpproject. Hij nam haar onder zijn hoede en bracht haar naar Dharan in Nepal, waar hij een opvang voor kinderen met een handicap leidde.

Chadeni verbleef acht jaar in Bhim Rai’s place, een periode waarin ze leerde lezen en kleding naaien. Haar lichamelijke conditie ging echter achteruit, ze was vaak ziek en er was een tekort aan goede medicijnen en medische hulp.

In 2006 kwamen Ton en Jacqueline met Chadeni in contact en vanaf die tijd heeft onze stichting zich voor haar ingezet. Jacqueline is met haar naar de dokter gegaan, haar behandelingen en medicijnen werden betaald en in het ziekenhuis werd contact gelegd met Nederlandse artsen die daar stage liepen. Zij boden aan om in hun vrije tijd alle kinderen uit Bhim Rai’s place medische ondersteuning te geven.

Tijdens hun bezoek in 2011 ontdekten Ton en Jacqueline dat Chadeni doorligplekken had op haar bil. Door haar verlamming kon zij dit zelf niet voelen. Jacqueline heeft haar naar het ziekenhuis gebracht en haar wonden verzorgd. Dit werd later overgenomen door Hanneke en Sara, de twee Nederlandse artsen die op dat moment in het plaatselijke ziekenhuis stage liepen.

In januari 2012 gaven deze artsen aan dat de doorligwond inmiddels zo groot was dat opereren noodzakelijk was. Onze plaatselijke medewerker Sudhir heeft er voor gezorgd dat Chadeni met spoed vervoerd werd naar het ziekenhuis in Pokhara. Daar heeft ze meerdere operaties ondergaan en pas na acht maanden was zij genoeg hersteld om het ziekenhuis te kunnen verlaten.

Stichting Kinderen van de Wereld heeft gezorgd voor Chadeni’s verdere opvang. Omdat een jonge vrouw niet thuishoort in een weeshuis, en meer jongvolwassenen in eenzelfde positie verkeren is onze stichting in september 2012 gestart met het Familyhome.

Chadeni voelt zich in het Familyhome helemaal op haar plek. Ze is blij met het goede eten, de medische hulp, de rust en de mogelijkheid die we haar bieden om kleding te maken en te repareren. Ze spaart om in de toekomst een eigen atelier op te zetten, waar ze haar kleding ook kan verkopen. We hopen dat deze droom binnenkort gerealiseerd kan worden.

In april van dit jaar gaat Ton samen met Sudhir op zoek naar een groter onderkomen voor ons Familyhome, zodat we nog meer jong- volwassenen kunnen opvangen. Bovendien kan Chadeni daar een ruimte huren om haar atelier te starten.

De home-moeder van het Familyhome blijft 24 uur per dag hulp geven. Daarnaast runt zij het huishouden en zorgt zij voor het eten. Haar dochtertje van twee is inmiddels Chadeni’s oogappeltje.