Dipendraschool november 2016

Tijdens een vergadering met het hoofd van de school en enkele leerkrachten kwamen de volgende zaken aan de orde:

• Het voedselprogramma
  • Het salaris van de leerkrachten
  • De bouw van een klaslokaal
  • De inrichting van het peuter/ kleuterlokaal

Gebleken is dat het eten dat op school verstrekt wordt voor veel ouders de reden is om hun kinderen naar school te laten gaan. Ook dit jaar gaat onze stichting het voedselprogramma ondersteunen.

Omdat de Dipendraschool niet door de overheid gesteund wordt, is er niet veel ruimte voor de salarissen van de leerkrachten. Het is dan ook erg lastig om goede leerkrachten te vinden die aan deze school willen werken. We willen graag iets aan de beloning doen. Een optie is het fruit dat de kinderen dagelijks krijgen in de toekomst om de dag aan te bieden, waardoor het geld dat hierdoor gespaard wordt ten goede kan komen aan de leerkrachten. De warme maaltijd blijft elke dag beschikbaar.

Om in aanmerking te komen voor subsidie van de overheid moet een school 8 leerjaren hebben. Op dit moment zijn het er slechts vijf. Het plan is om op korte termijn een lokaal te bouwen, zodat de kinderen uit groep vijf soepel kunnen doorstromen naar groep 6. De overdekte eetruimte buiten zou op eenvoudige wijze verbouwd kunnen worden tot een of zelfs twee klaslokalen. Over enige tijd zou er op het terrein nog een klas bijgebouwd kunnen worden, zodat de school voldoet aan de norm die de overheid stelt.

In het peuter/kleuterlokaal zijn de muren beschilderd met instructieve tekeningen, maar de enige kast in het lokaal is leeg. Materialen om mee te spelen zijn niet voorhanden. De muurschilderingen zijn tevens lesmateriaal. Peuters en kleuters hebben zelfs geen buitenspelmateriaal als een bal of springtouw.

Aangezien een jong kind leert door te doen, blijven resultaten achter en zijn de kinderen erg druk.

Het enige dat kinderen leren is letters schrijven, in onze ogen ongeschikt voor zulke jonge kinderen. We willen ons graag inzetten om hier verandering in te brengen en hopen dat u ons hierbij wilt steunen. We denken hierbij aan spelmaterialen, prentenboeken en buitenspelmateriaal. Uiteraard doen we dit alles in samenwerking met Stichting Kinderhuis Nepal uit Amsterdam. Na overleg met dhr. Henk Hooghuis hopen wij bovenstaande initiatieven te kunnen verwezenlijken.