Sabitha

Sabitha heeft een deel van haar jeugd doorgebracht in het Saraswati weeshuis omdat haar moeder daar werkzaam was als kok   Nadat moeders werk ophield, moest ook Sabitha het weeshuis verlaten. Moeder en dochter wonen nu in een schamel hutje dat aan een berg geplakt lijkt. Gelukkig is ze nog altijd een welkome gast in het weeshuis en daar heeft ze nog veel vriendinnen.

Het huis van bamboe en lappen waarin Sabitha en haar moeder wonen

Sabitha is net als alle andere kinderen dol op haar Ton uncle…

Sabitha’s vader heeft haar moeder verlaten toen zij vier maanden zwanger was.

Aangezien de Nepalese overheid niet toestaat dat een vrouw een identiteitsbewijs aanvraagt, kan Sabitha zich nog steeds niet legitimeren en daardoor heeft zij ook nog steeds geen rechten. Dat betekent dat een slim meisje als zij kan niet studeren en niet mag werken.

Ze is nu 25 jaar en nog steeds afhankelijk van moeder. Beiden houden zich in leven door het houden van bijen, het sprokkelen van hout in het oerwoud en het verzorgen van enkele biggetjes voor de verkoop. Al jaren doen we ons best Sabitha te helpen

Na bijna vier jaar geleden haar vader opgespoord te hebben, proberen we hem ertoe te bewegen deze zaak in orde te brengen. Hierbij stuiten we op groot verzet van zijn tweede vrouw, maar we geven niet op.

Sabitha is niet erg gezond en afhankelijk van medicijnen die voor haar onbetaalbaar zijn. Stichting Kinderen van de Wereld betaalt daarom haar de dokterskosten, de reis en de kosten van haar medicijnen.