Naar Nepal – Melamchi

Op 19 oktober zijn Ton, Jacqueline en Kitty naar Nepal vertrokken.

Als eerste zijn we samen met Damu, onze contactpersoon, naar Melamchi gereden. Dit dorpje is enkel bereikbaar via een roadway to hell. Grote gedeelten van deze weg zijn tijdens de aardbeving in het ravijn gestort. De weg is nog steeds gedeeltelijk weggeslagen of provisorisch gerepareerd met wat steenslag en keien.

Eenmaal aangekomen werden we met een mala (ketting) gemaakt van afrikaantjes verwelkomd door de bewoners van de nieuwe huisjes.

Na deze vriendelijke geste vond de officiële openingshandeling plaats die door de dames verricht werd. Hierna volgde naar goed Nepalees gebruik een traditionele maaltijd van dhal en bhaat. Het viel ons op hoe blij en gelukkig de bewoners met hun nieuwe huis waren. Het biedt hen een nieuwe start en geeft ze de mogelijkheid alle ellende van de afgelopen tijd achter zich te laten.

Hierna werden we rondgeleid door de dankbare bewoners, waarbij zij ons heel trots zowel de buitenkant als hun schamele meubeltjes toonden.

Damu, onze contactpersoon, komt oorspronkelijk uit Melamchi en kent de situatie ter plekke. Hij heeft gezorgd dat de mensen die het zwaarst getroffen zijn door de aardbeving nu een goede huisvesting hebben. Wij zijn blij dat hij deze moeilijke taak op zich genomen heeft. Ook nu moeten er in Melamchi nog mensen onder erbarmelijke omstandigheden leven.

Damu en wij willen heel graag ook voor deze mensen een huisje bouwen.

Wilt u ons hierbij helpen ?