Nepalreis 2018: Het Bishnarathni bejaardenhuis.

Het afgelopen jaar is er in het Bishnaratni home veel veranderd. Tegenover het bestaande bejaardenhuis is aan de oever van de rivier een nieuw gebouw verrezen.  De bovenste verdieping dient als gemeenschapshuis voor de inwoners van Dankuta, het dorpje waar het bejaardenhuis onderdeel van is. De andere verdiepingen worden gebruikt als afscheidshuis. In de praktijk komt het erop neer dat de familie van een overledene hier de periode van 12 dagen rouw gezamenlijk kan doorbrengen. Er is gelegenheid om te koken, slapen en er is een toiletruimte.

De rituele verbranding van een stoffelijk overschot vindt plaats aan de oever van de rivier en wordt voltrokken door de oudste zoon. Daarna brengt de zoon de 12 daagse rouw door samen met broers, mannelijke familieleden en vrienden.  In dit moderne project zijn er ook ruimtes gecreëerd voor vrouwelijke familieleden en vriendinnen.   Voor Nepalese begrippen is dit een unieke situatie.

Het nieuwe gebouw gezien van de voorzijde

en de achterzijde

De stapels hout voor de crematies liggen al klaar

Een van de open ruimtes van het nieuwe gebouw biedt een keer per maand plaats aan een mobiele huisartsenpost en apotheek. Voor het bejaardenhuis is dit een enorme verbetering.

Een consult bij de arts

De trotse apotheker

Blij om elkaar weer te ontmoeten